VV Rottevalle

Voor het eerste elftal van VV Rottevalle stond als openingswedstrijd een uitwedstrijd in Oenkerk geprogrammeerd.  In de drie bekerwedstrijden had het vlaggenschip van VV Rottevalle nog geen potten kunnen breken. Toch waren er aardige fases tegen de hoger spelende clubs als Drachten en SV Oosterwolde. Hoe dan ook tegen VC Trynwalden zou de echte test komen over de mogelijkheden van het deels vernieuwde elftal na het vertrek van een aantal geroutineerde spelers. Bij de gastheren waren juist een aantal ervaren routiniers op het vertrouwde nest teruggekeerd. Met een talentvolle groep jeugdige spelers heeft VC Trynwalden een ideale  mix om met vertrouwen het seizoen tegemoet te zien. Zo begonnen beide teams op   een zonnig sportpark  ‘Kaitsjesjemuoilan”  zaterdagmiddag om drie uur aan de wedstrijd. De thuisclub had de aftrap en nam daarmee ook het initiatief in handen.  Spelers wisten elkaar gemakkelijk te vinden en vooral vanaf de linkerkant leidde dit tot kansrijke aanvallen voor  VC Trynwalden. In de 8ste minuut is het Finn Veenstra die vrij aangespeeld alle ruimte krijgt om uit te halen. Zijn harde geplaatste schot verdwijnt in de linkerbovenhoek achter doelman Marco de Boer.  Ondanks dat VC Trynwalden in de beginfase de bovenliggende partij is biedt Rottevalle goed weerwerk en komt na het aftasten ook zelf meer  tot aanvallende daden. En zo valt in de 24ste minuut de gelijkmaker nadat Calvin Dirksen na een prima individuele actie eerst de verdediger omspeelt en daarna ook nog eens de doelman en beheerst  binnen schuift. Rottevalle weer op gelijke hoogte en dat was een opsteker , waardoor  het elftal van Marco v.d Veen sterker werd en nog meer van zich liet spreken. Jelle Geertsma, deze middag goed op dreef, zorgde met een fraaie treffer zelfs voor de 1-2 voorsprong. Rottevalle begon er in te geloven dat deze middag wel eens een mooi resultaat zou kunnen opleveren. Voor de thee kwam VC Trynwalden weer langszij en dat was geheel onnodig. Rottevalle moest een hoekschop toestaan en Jacob Rijpma kon in het vijfmetergebied van dichtbij inkoppen. Met nog acht minuten te gaan tot  het rustsignaal had Rottevalle alle moeite meer tegentreffers  te voorkomen. Waarbij doelman Marco de Boer er bij de hoekschop niet geweldig uitzag redde hij nu bij  afstandsschoten een paar maal uitstekend.

Zo stond er na een aantrekkelijke eerste helft een 2-2 op het scorebord en had Rottevalle prima gespeeld en goed partij gegeven.

Het tweede bedrijf haalde het niveau van voor de thee niet meer . Beide elftallen presteerden minder en zeker de combinaties liepen vaker stuk. Desalniettemin was VC Trynwalden iets beter en kwam, zei het opnieuw gelukkig, op voorsprong. De Rottevalster doelman verkeek zich op een simpel balletje, opnieuw na een hoekschop,  dat in het doel verdween. Ook na dit onfortuinlijke moment had hij weer een aantal ingrepen die de toets der kritiek konden doorstaan.

Hoewel Rottevalle probeerde het tij nog te keren kwam het nauwelijks tot doelpogingen. Invaller Roel van der Velde was er nog dicht bij maar hij werd op het laatste moment gestuit. VC Trynwalden had meer aanspraak op doelpunten, maar strandde ook een aantal keren in het zicht van de haven. Al met al kan het elftal van VV Rottevalle terugkijken op een goede eerste helft met twee doelpunten om in te lijsten, een paar sneue tegengoals en de wetenschap dat het elftal in Oenkerk een goede indruk heeft achtergelaten

Volgende week zaterdag 28 september speelt Rottevalle thuis op eigen sportpark “It Hagehiem” tegen FC Birdaard Aanvang 14.30